2016. március 1., kedd

Digitális tanári kompetenciák

A technológia szerepe egyes tanári kompetenciákban

Tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése és a tanulási folyamat szervezése és irányítása


A szakmailag autentikus pedagógus birtokában van egyes kulcskompetenciáknak. Ilyen tanári készségegyüttes például a tanulói csoportok, közösségek alakulásának eredményes segítése, fejlesztése, valamint a tanulási folyamat tudatos szervezése és irányítása. A jó pedagógus nem elégszik meg egy bizonyos bevált módszer állandósult alkalmazásával. Folyamatosan arra törekszik, hogy megújuljon, változatos metódusokat, illetve technikákat vezessen be, ezzel is elősegítve azt, hogy tanítványainak motivációját permanensen fenntartsa. A technológiai újítások (például az interaktív tábla) és a gyakori kooperatív csoportmunkában való tevékenykedtetés jelentős segítséget nyújtanak ebben. 

Számos kooperatív technikát ismerünk már, melyek nemcsak elméleti síkon, hanem tanítási gyakorlatban is eredményesek. Ezenkívül nagyon könnyen variálhatók.
  
A 21. századi tanár igyekszik (a NAT előírása szerint) a tanulók digitális kompetenciáját is fejleszteni, amely nem redukálódik le az informatika órákra. Egyes virtuális programok, alkalmazások beépíthetők a tanulói csoportok, közösségek alakításának módszerébe, valamint magába a tanulási folyamatba és annak megszervezésébe is. Például lehetséges a google.docs alkalmazással csoportalakítást végezni, egy felületen több csoport véleményét összesíteni stb. Az ebben rejlő lehetőségeknek csak a tanár képzelete és kreativitása szabhat határokat. (És ez csak 1 alkalmazás.)

Miért jó a google docs?

A neolms.com-on virtuális tantermeket lehet létrehozni, ahol még a házi feladatot is ki lehet adni, illetve a diákoknak lehetőségük nyílik ezen a feladatkezelő fórumon beadni az elkészült feladatokat, esetleges önreflexiókat, reflexiókat. 

Hogy működik a NEO LMS?

Aki nem elégszik meg ezzel a két alkalmazással, (már pedig ne elegédjünk meg), annak lehetősége van internetes böngészés során újabb és újabb ötleteket meríteni egyes "tanácsadó" oldalakról, blogokról. Erre jó példa az http://tanarblog.hu/21-szazadi-tanar oldal, melyre én is nem rég bukkantam rá.

"Tanítani jó dolog, de szerintem csak akkor lehet igazán jól tanítani, ha az ember maga is kutat. Ugyanis a tanítás öröme és lelkesedése összefügg az új információk megszerzésével. Nem baj, ha valaki nem olyan eredményes, látszólag kevésbé megbecsült kutató, akkor is jól tudhat tanítani, ha megéli kutatásában az újdonság és megismerés belső örömét." /Perczel András/

  

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése