Jelenleg
nyelv- és beszédfejlesztő tanári szakon tanulok, és német
tanító diplomával is rendelkezem, mégis a jövőben elsősorban
keresztény hitoktatással szeretnék foglalkozni. Fontosnak tartom,
hogy a jövő nemzedéke hiteles keresztény nevelésben és
erkölcsben növekedjen. A
tudás átadása
során a középpontba
egy kulcsfontosságú „szakirodalmat”:
a
Bibliát
helyezem.
Az
ismeretek elmélyítésére a kommunikációs,
szituációs, drámapedagógiai játékok változatos alkalmazását
preferálom. A „játszva
tanulás” gyermekbarát
módszer, ezért szívesen élek vele. Ezen játékok
megvalósításában
a digitális médiai eszközök
nagyon nagy
segítséget nyújtanak.
1-1 videó/hanganyag lejátszása, -kooperatív csoportmunkában való
feladatmegoldás
során- egyes internetes alkalmazások, számítógépes programok
nagyon
motiválónak hatnak a diákok körében
és egyúttal fejlesztik
a digitális
kompetenciájukat is.
Szeretek
változatos
munkaformában
tevékenykedtetni, próbálom az óráimon az unalmas frontális
osztálymunkát a lehető legnagyobb mértékben leredukálni, és a
páros/kooperatív csoportmunkát minél sűrűbben megszervezni.
Ezáltal a tanulók szociális kompetenciájában
kívánok pozitív változásokat elérni.
Úgy
gondolom, hogy a zene mindenki szívéhez közel áll, és
tapasztaltam, hogy énekelve
tanulni sokkal egyszerűbb.
Ezért szívügyemnek tartom, hogy a tanítási órákat egy-egy
tananyaghoz illő dallal kezdjem és zárjam. Ez megalapozza az egész
órai hangulatot, és oldja a tanulási légkör feszültségét.
Emelett
fejleszti
a zenei/ritmikai
hallást,
a hangképzést, és egyéb esztétikai-művészeti
kifejezőképességet.
Véleményem szerint az iskola
egy olyan másodlagos szocializációs tér, amelynek az elsődleges
funkciója az életre való felkészítés. Éppen ezért a
Bibliának, amely gyakorlatilag az élet könyve, kellene
hangsúlyosnak lennie az oktatásban.
„Mindenben azon az úton járjatok, amelyet megparancsolt Istenetek, az ÚR, hogy élhessetek, és jó dolgotok legyen, és hosszú ideig lakhassatok azon a földön, amelyet birtokba vesztek!” (5Móz 5,33)
Az általános iskolai és középiskolai közoktatási rendszer nem fektet akkora hangsúlyt a Biblia tanulmányozására, mint amekkorát kellene. Miért probléma ez?
A
Biblia Isten kinyilatkoztatott könyve, amely Isten igéjét
tartalmazza. Isten igéje pedig rámutat arra, hogy hogyan és miként
éljen a keresztény ember, hogyan teremthet és ápolhat kapcsolatot
az Úrral.
Igen,
tudjuk, megtapasztaljuk nap mint nap, hogy a 21. századi embernek
nem fontos a hitkérdés. Legalábbis azt gondolja... A hit igenis
fontos, ugyanis az ember életminőségét és élethez való
hozzáállását meghatározza. Nincs olyan ember, aki ne hinne
valamiben. Mégha nem is tudja konkrétan, kompletten megfogalmazni
vagy egyszerűen tagadja, esetleg nem tudatosul benne, nem ismeri
fel, akkor is hisz.
(Manapság
divatos a keleti vallásfilozófiák interorizációja, mint például
a reinkarnáció. Vagy nagyon hétköznapi és felkapott elfoglaltság
a jóga és a meditáció. Emberek végzik ezeket a gyakorlatokat,
mert titkon (vagy nyíltan) hisznek(!)
abban, hogy ez jó hatással lesz a testükre, lelkükre. Ezek
tulajdonképpen vallási rituálék. Érdemes utánaolvasni, ha
kételkedünk
ebben!
Nagyon
sokan olvasnak horoszkópot is, remélve, hogy megtudják mit
rejteget számukra a nap. Ezt jóslásnak nevezzük.
Hányan
kopognak le dolgokat babonásan az asztalon, hogy a terem szelleme
megnyugodjon? Vagy hányan kerekednek fel húsvétkor lányokat,
nőket
locsolni, amely tulajdonképpen termékenységvarázslás (és semmi
köze Jézus feltámadásához)? Ezek összefoglaló
neve az okkultizmus,
és semmi közük sincs a keresztény magatartáshoz.)
Mindent
összegezve tehát mindenképp hiszünk valamiben, csak nem mindegy,
hogy miben.
A
szent Könyv Kr.u. 100 körülig keletkezett, az akkori kor
társadalmát és kultúráját tükrözi, de tanítása mindenkor,
ma is aktuális. Nincs még egy ilyen rendelkezésünkre álló
dokumentum.
Egységes,
hiánytalan kidolgozású
erkölcsi értékrendszert ad. Leírja, hogyan kellene működnie az
Isten-ember és az
ember-ember kapcsolatnak. Nagy terjedelmű, kb. 1400 oldalas könyv,
amely különböző kiskönyvekből áll; ezek nem azonos időben,
(az Ószövetséget és Újszövetséget tekintve nem is azonos
nyelven) keletkeztek, mégsem találunk ellentmondásos tételeket a
Szentírásban.
Nemcsak
etika vagy hittan, hanem történelem órára is megfelelő tankönyv.
Mert bár a Biblia elsődleges funkciója a törvények és az
evangélium átadása, emellett betekintést nyerhetünk a világ és
az ember teremtésébe is. A
tudósoknak még ma is fejtörést okoz, hogy mi is az igazság,
holott minden meg van írva.
(Miért
hihetőbb az, hogy ősrobbanással keletkezett a világ, és minden
magától kifejlődött, („mert csak úgy”, a feltételek adottak
voltak hozzá), mint az, hogy Isten szavára minden létrejött? Ez
olyan, mintha abban hinnénk, hogy a hűtőben van sonka, sajt, vaj,
paprika, az asztalon pedig szeletelt kenyér, és hirtelen „csak
úgy” létrejön egy szendvics, mert a feltételek adottak.
Valakinek meg kell csinálnia azt a szendvicset. Sőt, ha követjük
ezt a gondolatmenetet:
valakinek be is kellett vásárolnia, hogy egyáltalán legyen a
hűtőben élelem.)
Nagy
vonalakban megismerhetjük
továbbá ókori népek kultúráját, társadalmi működését,
történetfoszlányait is. A Szentírás például konkrétan
megnevez egyiptomi fáraókat, zsidó királyokat, római
helytartókat stb. A legfontosabb pedig az, hogy tudatja velünk azt
is, hogy mi vár ránk a testi halál után.
A
bibliai tanítás alapú közoktatás nagyon sok problémát
megoldana, mégis utópikus marad abban a világban, amely a
teljesítményorientáltságra, és az ebből fakadó feszült
versenyre van kiélezve, melynek
hajtómotorja a siker, hatalom és gazdagság utáni vágy.
Mert a Tanítás
kimondja, hogy ez a beállítottság rossz. Sajnos
amíg
a világ ezen
nem akar változtatni, nem fog a közoktatás a Biblia
tanaira építeni.
"A teljes írás Istentől ihletett és hasznos a tanításra, a feddésre, a megjobbításra, az igazságban való nevelésre." (2Tim 3,16)
"A Biblia a gyermek ábécéskönyve, a tudós számára viszont a legmélyebb bölcsesség tárháza." (C. H. Spurgeon)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése