2016. március 1., kedd

A 21. századi készségek

Az internet veszélyeinek tudatosulása és az információszűrés

Intelligens médiafogyasztóvá nevelés fontossága



Az internet veszélyei

Az információ- és adatbiztonság

    A digitális média része a mindennapjainknak. Megkönnyíti az információátadás folyamatának lebonyolítását. Végtelen mennyiségű információt küldhetünk bárkinek szinte egyetlen kattintással, melyet aztán a világ bármely pontjáról letölthetnek, (amennyiben ezt nyilvánosan tesszük). 

    Az internetről elérhető  különböző praktikus alkalmazások, programok pedig nagy segítséget nyújtanak az ügyintézésben, munkában, tanulásban, hétköznapi dolgaink megoldásában, másokkal való kapcsolattartásban. Sokrétű, hasznos, elérhető, globális és gyors: ezekkel a szavakkal lehet jellemezni a digitális médiai eszközöket. No, de minden éremnek két oldala van.

   A média szerepe kezdetben csak hírközlés volt, de ma már egy erősen manipulatív iparággá nőtte ki magát. Próbálja az embereket kényszeres fogyasztóvá idomítani, és erre nagyon jó eszközei vannak. (Például a csábító képi- és hangi effektekben gazdag reklámok ezt a célt szolgálják.) Ezekből a hatásokból különböző függőbetegségek alakulhatnak ki pl.: játékfüggőség, homofóbia, FOMO-jelenség, "vásárlásfüggőség" /Amikor nem azért vásárolok, mert szükségem van rá, hanem mert egyszerűen "kell"/ stb.
  Másik területe a befolyásolásnak a téves információk elterjesztése a köztudatban valamely nemű haszonszerzés céljából. (Itt gondoljunk a politikai, hatalmi harcokra vagy egyszerű népszerűségszerzésre, amelyet különböző sokkoló álhírekkel próbálnak kieszközölni.)
Ha keveset tudunk az adatbiztonságról és nem fordítunk rá elegendő figyelmet, könnyedén visszaélhetnek adatainkkal, amelynek egészen komoly anyagi/jogi következményei is lehetnek.
  Rengeteg egyéb veszélyt is tartogat az internet, mint például a zaklatás és lelki terror, melyben minden korosztály érintett, különösképpen a naiv és felelőtlen, hatalmas megfelelésvággyal küszködő tinédzserek.

   Mivel a 21. században végtelen mennyiségű információ áll rendelkezésünkre, a kor emberének kiemelkedően fontos minél hamarabb elsajátítani az információk szűrésének, szelektálásának készségét. Másik nagyon fontos momentum, hogy tudatosítani kell a lehetséges veszélyforrásokat, vagyis hangsúlyos lenne a preventív magatartás kialakítása.

   A közoktatásban már általános iskola első osztályától kezdve szükséges lenne, ha nem is a tanórákon belül, de legalább projektek keretében vagy osztályfőnöki órán beszélgetni, tanulni játékos és heurisztikus módszerekkel az internet előnyeiről és árnyoldalairól, illetve az információk hitelességének vizsgálatáról. Miért olyan korán? Mert személyesen tapasztaltam szakmai gyakorlatom során, hogy már az első osztályos is rendszeresen játszik az interneten és facebook profillal rendelkezik. A kérdés márcsak az, hogyan lehetne megvalósítani ezen készségek fejlesztését?

  Mikor a 2 hónapos tanítási gyakorlatomat végeztem, lehetőségem nyílt a mentorom segítségével egy internetes mini projektet megvalósítanom általános iskola második osztályos tanulóival. Ez egyfajta szárnypróbálgató magánkutatás volt arra, hogy hogyan lehetne a fent említett kompetenciákat időben és eredményesen kialakítani. A projektben a kisdiákok végig kooperatív csoportmunkában dolgoztak, melynek keretében egy produktum: összegző plakát is készült arról, hogyan kell okos internetfelhasználónak lenni. Első körben (különböző játékos feladatok kíséretében) közösen gondolkodtunk arról, hogy miért jó az internet, és mire lehet használni. Aztán összegyűjtöttük a veszélyeit is, amelyeket részletesen átbeszéltünk. Végül közösen megfogalmaztuk az okos internetfelhasználás szabályait, melyek szintén felkerültek a plakátra. 
  A gyermekek motivációját sikerült a projekt teljes ideje alatt fenntartani, ami már eleve fél siker. Emellett a visszajelzéseik meglepően jók voltak, vagyis olyan válaszokat sikerült kapnom tőlük, melyekből tudtam, hogy megértették a veszélyeket, és azt is, hogy hogyan lehet okosan bánni az internet adta lehetőségekkel. 

  Mindent összegezve úgy gondolom, hogy nagyon fontos okos médiafogyasztóvá nevelni a gyermekeket, hogy az esetleges veszélyeket ezzel meg tudják előzni. A NAT egyértelműen megfogalmazza, hogy az iskola feladatai közé tartozik a digitális kompetencia fejlesztése is. Ennek ellenére a közoktatásban e téren jelentős reformokra van szükség.
A mini projekt, melyet megvalósítottam nem tökéletes, de működik. Meglátásaim szerint érdemes lenne projektmunka keretében fejleszteni a diákok (és párhuzamosan a tanítók, tanárok!) digitális kompetenciáit.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése